از دست دادن حس بویایی و عوارض مربوط به آن
نوشته شده توسط : sibesalamati

از دست دادن حس بویایی و عوارض مربوط به آن

 

شاید بارها نبود حس بویایی خود را تجربه کرده باشید. معمولا این حس ارتباط بسیار نزدیکی با چشیدن طعم ومزه دارد. پس با از دست دادن حس بویایی به صورا سیستمیک احساسی از نظر بو یا مزه نخواهید داشت و این می تواند بر روی اشتهای شما نیز مؤثر واقع شود. فردی را در نظر داشته باشید که طعم غذایی را در دوران سرماخوردگی احساس نمی کند. قطعا این فرد می تواند با کاهش سریع از نظر وزنی روبه رو شود.

معمولا از دست دادن حس بویایی به عوامل گوناگونی بستگی دارد. در خط اول این عوامل می تواند به التهاب های گوناگون در سلول های مخاطی نیز اشاره نمود. در صورتی که تورم رخ دهد راه هوایی بینی شما بسته شده و در نتیجه احساس بویی نخواهید داشت. در اغلب موارد عفونی شدن سینوس های شما می تواند دلیلی بر این ادعا باشد. همچنین برخی از افراد که پولیپ بینی آنها ، راه هوایی را مسدود می نماید نیز به این اختلال دچار می شوند.

یکی از عوارض دارویی که معمولا در ارتباط با داروهای مصرفی در رابطه با هورمون های تیروئید نیز مورد توجه قرار دارد ، عارضه از دست دادن حس بویایی می باشد. همچنین ممکن است که شما به دلیل شغلی که دارید دائما مجبور باشید در مقابل انواع مواد آلوده ایستاده و نفس بکشید. اما امروزه از نظر بهداشت و ایمنی در کار استفاده از ماسک ها در چنین شرایطی الزامی می باشد و سلامت شما را به دنبال خواهد داشت. همچنین پروسه ی افزایش سن هم می تواند از این حس در شما بکاهد و گاها در خانم ها به دلیل کارهای مهم همچون آشپزی و . . . مشکل بزرگی به شمار می رود.

معمولا برای بازگشت حس بویایی شما می توانید استرس را کنار گذاشته و تنها آرامش را برگزینید. برخی از مواقع حضور یک عامل التهابی در راه هوایی شما توسط بخارهای ناشی از قرار گرفتن در حمام یا بخور رفع خواهد شد. در صورت بروز عفونت و التهاب به پزشک مراجعه نمایید تا تجویز داروی مناسب این عارضه را بهبود ببخشد.

زمانی که هوای بیرون شدیدا سرد است ، سعی کنید تا راه هوایی خود را با وسیله ای مثل شال بپوشانید تا هوا مستقیما به سینوس های شما راه نیافته و موجب التهاب آنها نشود. سعی کنید تا از عوامل تأثیر گذار بر روی سلامت تنفسی شما همانند سیگار یا قلیان خودداری نمایید.





:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 اسفند 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: